Doprava:
Aconcagua leží na hlavnej trase Mendoza - Santiago do Chile,
najfrekvetovanejšom prechode medzi Argentínou a
Chile.
Mnoho diaľkových liniek tadial prechádza,
štandardne si však účtujú
plnú sumu
až do Santiaga alebo Valparaisa. Jedna spoločnosť zabezpečuje
lokálnu dopravu do Puente Inca, prvý autobus ide
okolo
šiestej, potom o deviatej, potom až poobede, pravidelne
mešká cca 15 minút pri odchode. Cesta
trvá
3 hodiny, autobusy sú plné, lístky
kúpiť
vopred! Stopovať sa dá, ale je to nezmysel. Späť z
Puente
Inca ide posledný autobus o pol desiatej,
ostatné
neviem. Vybavenie:
Samozrejmosťou je komplet termoprádlo i bielizeň, komplet
fleece
(200g), vlnené ponožky, ťažké topánky,
fleecové rukavice + membránové
(palčiaky
ak sa
dá), kukla, výborný je
klobúk. Požičovní v Mendoze je viac, v
tej na
hlavnej ulici na 20 dní (menej zabudnite) stoja mačky 30,
skelety 40, páperka 30 dolárov. Bomby na
závitovú
kartušu (MSR) 250 ml stojí 5 dolárov,
určite sa
dá zohnať aj nezávitová. Mačky
požičiate aj na
svahu, rátajte 30-50 dolárov, cepín,
páperka by sa dala tiež, topánky len so
šťastím, ak niekoho prehovoríte a
vezmete mu boty.
Pokial nenasneží, dá sa i bez mačiek, možno za
cenu
väčšej namáhavosti, ja som ich nasadil
asi na
1000 m medzi cca 6500-6650 m. Keď som však
odchádzal, nasnežilo od 4500 nahor 20-50 cm. Ak sa
dá,
mačky mať. Ak sa nedá, dá sa skúsiť aj
bez nich.
Na zostup mačky netreba ani v snehu. Mačky sú
dôležitejšie ako cepín. Aké
býva
počasie a teploty možno pozrieť na internete.
Najdôležitejší je však
vietor. Otázka
plastových topánok je najťažšia. Ja
som mal
Planika Comtec , zostupoval som 4 hodiny v snehu, nemal som
problém.
Niektorí v skeletoch problémy mali. Nie
sú podľa
mňa nutné pri dostatočnej triezvosti, tak či tak treba mať
varič
s bombou na zohrievanie po ceste. Keď vám začne byť zima na
prsty, len ťažko vás to samo prejde cvičením,
nohy
zohriať varičom. Ponožky samozrejme s vlnou, menej je niekedy viac. Ak
je zima naďalej, neriskujte amputácie. Sú
časté.
Ak nemáte skelety, topánky cez noc dať do
spacáku.
Páperka má zmysel podla mňa len pri
výpravach v
každom počasí. Keď sa šlape nahor je teplo, dole
sa
dá utekať i pri zhoršení počasia.
Rukavice
palčiaky sú vždy lepšie, ja som nemal, kukla je
nevyhnutná, za hodinu vás odrazené
svetlo od snehu
spáli. Na vrchole som bol v pohode len v komplet
termopradle,
plátených nohaviciach, tričku a
košeli!! To ale
nefúkal vietor aj keď bolo zamračené. Voda: V
Confluencii voda obsahuje príliš veľa
minerálov a
môže robiť problémy, odtiaľ kúsok za
riekou je
dobrý potok,
v
základnom tábore je dobrá voda, vyššie
nie je. Snehu po okolí je vždy dosť na
topenie. Na jednu 250 ml plynovú bombu
natopíte
minimálne 6-7 litrov i v tej výške
(plynový varič horí perfektne
aj v 6300 mnm), čistiace tablety netreba, používa ich
málo ľudí, v Mendoze ich zoženiete len ťažko.
Vodu na noc
dať do spacáku, lebo do rána zmrzne! Jedlo:
v základnom tábore stojí polievka 2
doláre,
komplet menu 8 dolárov. V Puente Inca sa niečo
nakúpiť
dá, ale nespoliehať sa na to. Zásoby treba
nabrať, ale
nechutenstvo má prakticky každý, neberte
ovsené
vločky, ale niečo chutné!! Tuniak alebo
pašteka... to je
strašné. Nenakupujte v Carfoure v Mendoze,
majú
tam len tuniaka! Potom zbláznite! Cesta: perfektú
mapu mám stratenú v batožine, takže z čísel
len čo si pamätám. Puente Inca je 2700 m, odtial
vstup je
4-5 km, Confluencia ďalších 10-11 vo
výške
3300 m. Základný tábor (4300 m) je
dlhou dolinou
nahor, na konci prah s hlavným
stúpaním asi 23-25
km. Ďalej je to hlavne stúpanie, ciest je vela (hlavne medzi
Nidom a Independenciou), všetky idú na hor,
žiadna nie je
značená, problém môže byť pri zostupe v
zlom
počasí. Canada v 5000 m, asi 2-3 h, Nido de Condores 5500 m
asi
ďalšie 2-3, v Cambio pendiantes býva tiež
pár
stanov. Berlin v 5960 m je asi 2 h, cestu je dobré večer si
vybehnúť. Z Nida štart aspoň o 4,00 h. Nutnosť
mačiek
závisí od množstva snehu, principiálne
nikde
však nebýva ladovec, či lad, s mačkami sa po
snehu
(ktorý sa v Canalete drží práve na
cestičke) ide
rýchlejšie a bezpečnejšie. Pozor
však na
úsek za Canaletou, kde sa cesta stáča vľavo -
chodník neplní svoju funkciu, je to
čistá suť a
lezenie po skale. Extrémne
vyčerpávajúce a treba
spomaliť! Cesta dole je vždy veľmi rýchla, keď viete ako na
to,
podšmykovanie v skalných sutiach je
nenáročné a "odsýpa" to ozaj
rýchlo) a nie
je sneh nebezpečný na šmyknutie. Cesta z Nida na
vrchol
mi trvala 9,5 hodiny, ešte Canaletu som išiel
dosť
rýchlo, suť ma dostala. Bezpečnosť:
V Base campe je lekár, prehliadka je "povinná",
pri
nízkej saturácii O2 vás
nepustí ďalej.
Vrtulník je v cene, zoberie vás do vstupu do
parku, ďalej
sanitka. V sezóne zvezú z Base Campu asi 10
ludí
denne!! Ponechané veci (vynášky jedla
a vybavenia)
medzi skalami vo vyšších
táboroch mi nikto
neukradol, aj v Base campe je všetko otvorené,
telefón tam stojí asi 5 dolárov
minúta
(včetne vytáčania!).